Znaczenie prawidłowego ruchu w rozwoju dziecka

Kategoria: Artykuły Odsłony: 1980

Z doświadczenia terapeutów, zajmujących się problemami rozwoju dzieci, wynika, że wielu wad można by uniknąć, jeśli na progu życia, dziecko otrzyma odpowiednią porcję informacji na temat radzenia sobie z otaczającym go światem.

Każdy z nas rozwija się poprzez ruch. Ale żeby rozwój był prawidłowy ruch nie może być zaburzony.
Co może zaburzać ruch? Bardzo wiele czynników, ale najczęściej jest to nieprawidłowy rozkład napięcia mięśniowego. Nie wdając się w rozważania na temat przyczyn takiego stanu rzeczy chcę podkreślić, że u ponad 90% niemowląt, u których zastosowano specjalny program terapeutyczny w pierwszych tygodniach i miesiącach życia nie stwierdzono w późniejszych latach problemów w rozwoju ruchu i postawy.

Dlaczego tak się dzieje? Każdy z nas wykonuje zadanie ruchowe na miarę swoich możliwości. Jeśli ruch wykonywany jest nieprawidłowo mózg to zapisuje i przy następnej takiej samej okazji odtwarza go również nieprawidłowo. Znacie Państwo powiedzenie: „czego Jaś się nie nauczy , tego Jan nie będzie umiał?” Chodzi tylko o to, żeby Jaś nauczył się wszystkiego prawidłowo: unoszenia i trzymania głowy, obrotów z pleców na brzuch i odwrotnie, czworakowania, siadania i wreszcie stania i chodzenia.
Jeśli z jakichkolwiek powodów Wasze dziecko w wieku 3 miesięcy ma nadal zaciśnięte piąstki, nie bawi się rączkami, nie wkłada ich do buzi, jego nóżki leżą najczęściej nieruchomo na podłożu a głowa opada stale na jedną stronę należy poradzić się lekarza, powiedzieć mu o swoich niepokojach. Można też poprosić o ocenę rehabilitanta, który pracuje z niemowlętami metodą NDT-Bobath. On pokaże jak układać dziecko do snu, jak je podnosić i nosić, jak kąpać, w jakiej pozycji karmić, jak uczyć prawidłowego ruchu, żeby zły wzorzec nie zakodował się. Gdy dziecko jest małe wszystkie te czynności łatwo wykonać a i dziecko szybko się ich uczy. Mózg zapisuje prawidłowy ruch i przy powtarzających się sytuacjach odpowiada też w sposób prawidłowy.
My dorośli wiemy doskonale jak trudno wytępić złe nawyki. Nie pozwólmy zatem, aby nasze pociechy od początku uczyły się czegokolwiek nieprawidłowo.

za pozwoleniem Haliny Schmidt
mgr Joanna Sopińska - Stanek