Terapia Behawioralna dla dzieci z autyzmem

Autyzm jest bardzo poważnym i jednym z najczęściej spotykanych zaburzeń rozwoju u dzieci. Specjaliści w przeciągu ostatnich lat obserwują niepokojący wzrost liczby dzieci dotkniętych tym problemem. Dane opublikowane przez Profesor Pisulę w 2005 roku wskazywały, że na 10 tysięcy urodzeń przypada około 30 dzieci z autyzmem, a dodatkowo 27, gdy bierze się pod uwagę całe spektrum zaburzeń.

U dzieci z autyzmem występuje zaburzony rozwój mowy. 50% osób z autyzmem nie mówi w ogóle, pozostałe osoby używają mowy w sposób bardzo ograniczony, przede wszystkim do komunikowania własnych potrzeb. Dzieci z autyzmem mają problemy z nawiązywaniem kontaktów z otoczeniem, co przejawia się przez nieumiejętność budowania właściwych relacji z rodzicami i z rówieśnikami. Dzieci te nie potrafią się bawić, nie zauważają innych, żyją w swoim własnym świecie. Osoby z autyzmem wykazują silne przywiązanie do codziennych rytuałów, których zakłócenie może wywoływać napady złości i agresji. 70% dzieci z autyzmem jest upośledzona umysłowo.

Terapia dzieci z autyzmem
Najbardziej efektywną formą terapii dla dzieci z autyzmem jest terapia behawioralna. Najlepsze efekty przynosi terapia rozpoczęta przed ukończeniem przez dziecko trzeciego roku życia (nazwana wczesną interwencją).
Wyniki badań pokazują, że około 47% dzieci z autyzmem rozpoczynających terapię behawioralną przed ukończeniem 3 roku życia, po kilku latach intensywnie prowadzonej nauki przechodzi do szkół masowych i nie odbiega poziomem od swoich rówieśników (Lovaas, Smith, 1988). W perspektywie wieloletniej ten model edukacji pozwala więc na znaczne zaoszczędzenie środków, które w przeciwnym wypadku musiałyby być wydatkowane na szkolnictwo specjalne, a później na opiekę społeczną.
Terapia behawioralna polega na uczeniu zachowań pożądanych poprzez ich wzmacnianie oraz wprowadzaniu jasnych zasad i reguł postępowania.

Jednym z podstawowych celów terapii jest rozwijanie zachowań, które umożliwią dziecku z autyzmem integrację z rówieśnikami. Od samego początku nauki oprócz terapii indywidualnej prowadzone są zajęcia w małych grupach, gdzie dzieci uczą się wspólnego wykonywania poleceń i zabawy.


źródło: http://www.fundacjabpj.pl


  

Responsive Free Joomla template by L.THEME