Psycholog dziecięcy

W ofercie proponujemy:

  • konsultacje psychologiczne dla dzieci i rodziców
  • indywidualne zajęcia korekcyjno-stymulujące dla dzieci i młodzieży (zajęcia stymulujące rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny)
  • zajęcia metodą Weroniki Sherborne. Ćwiczenia te mają na celu za pomocą ruchu, stworzyć dziecku okazję do rozwinięcia świadomości własnego ciała i otaczającej go przestrzeni, usprawnienia motoryki, poczucia własnej siły, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu. Udział w zajęciach W. Sherborne wpływa stymulująco na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka
  • grupy terapeutyczne (psychoedukacyjne) dla dzieci i młodzieży, których głównym celem jest rozwój i kształtowanie umiejętności życiowych i społecznych poprzez pomoc w rozumieniu tego, co dzieje się w ich życiu, uczenie lepszego radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uczenie zachowań prospołecznych, dostarczanie pozytywnych doświadczeń w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi
  • warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców. Ich celem jest rozwijanie umiejętności związanych z rolą rodzica, które pozwalają poprawić relacje oraz komunikację rodzic – dziecko. Rodzicowi zaś daje szanse na lepsze poznanie dziecka - jego potrzeb, pozytywny z nim kontakt i czas na zabawę.

Zapraszam

Magda Klimkiewicz
Psycholog, Pedagog specjalny, Terapeuta SI

Metoda PNF

  1. Czym jest mtoda PNF?
    Koncepcja metody PNF jest efektem współpracy neurofizjologa dr Hermana Kabata i fizjoterapeutki Maggie Knott. Duet wykazał, że ruchy człowieka wykonywane w życiu codziennym odbywają się trójpłaszczyznowo – wzdłuż skośnych osi ruchu. Dzięki temu tworzy się możliwość aktywizacji największej liczby mięśni przydatnych do wykonania określonej czynności.

    Bazując na efektach swojej pracy stworzyli tzw. wzorce ruchowe, które są wykonywane automatycznie przez całe życie. Są to m.in. wzorce ruchowe dla łopatki, miednicy, czy kończyny górnej.
    Wzorce ruchowe dostarczają informację do mózgu. Ten uruchamia mechanizmy odtwarzania lub poprawy mobilności, zręczności czy koordynacji, co z kolei przekłada się na przywracanie utraconej funkcji ruchowej.

    W koncepcji metody PNF leży proces uczenia się ruchu. Nauka ruchu polega na odtwarzaniu utraconej funkcji ruchowej, jak również na wielozmysłowym bodźcowaniu (stosowanie równolegle bodźców dotykowych, słuchowych, wzrokowych, a także oddziałujących na kontrolę równowagi: zmienne podłoże).
  2. Jak wygląda terapia metodą PNf?
    Terapia wykorzystująca metodę PNf jest bezbolesna. Wykorzystuje potrzeby zgłaszane przez chorego i wzoruje się na naturalnych ruchach zdrowego człowieka. Jest to tzw. praca nad funkcją.
    W terapii wykorzystuje się najsprawniejsze rejony ciała. Praca z tymi rejonami ma prowadzić do aktywności ruchowej w obszarach słabszych bądź uszkodzonych. Istotą metody PNF jest maksymalne pobudzenie receptorów w ciele oraz różnych sfer kory mózgowej w celu ułatwienia ruchu w obszarze uszkodzonym.
    Ruchy stosowane w tej metodzie są zgodne z naturalną pracą mięśni i stawów. Każdy ruch odbywa się w opisanych przez autorów metody trzech płaszczyznach. Wielokrotnie powtarzany ruch może spowodować utworzenie nowego wzorca ruchowego, czyli przywrócić przewodnictwo nerwowe w uszkodzonym obszarze.

    W metodzie stosuje się wielozmyłsowe bodźcowanie, które ma na celu zwiększenie efektywności metody.

    Jakie są metody bodźcowania?
    - kontakt manualny (chwyt terapeuty stymuluje receptory skóry pacjenta i określa kierunek wykonywanego ruchu);
    - kontakt wzrokowy (kontrola i korekta ruchu pacjenta, wzmocnienie napięcia mięśniowego);
    - kontakt werbalny (uświadamianie pacjentowi określonego ruchu poprzez krótkie komendy);.

    Podczas ćwiczeń siła mocniejszych grup mięśniowych zostaje przeniesiona na słabsze. Dzięki temu silne i zdrowe rejony ciała pobudzają aktywność motoryczną słabszych lub uszkodzonych części narządu ruchu.
  3. Wskazania
    Metopdę PNf stosuje się w leczeniu i rehabilitacji pacjentów z zaburzeniami w obrębie układu kostno-stawowego, mięśniowego i nerwowego, a w szczególności u pacjentów :
    - po udarach mózgu
    - urazach czaszkowo-mózgowych
    - urazach rdzenia kręgowego
    - chorujących na Parkinsona, stwardnienie rozsiane, stwardnienie zanikowe boczne
    - z dystrofią mięśni
    - skoliozach
    - po operacjach wszczepienia endoprotezy biodra lub kolana, rekonstrukcji wiązadeł stawu kolanowego
    - z zaburzeniami oddychania i połykania
    -

Korektywa

Dla kogo?

Dla dzieci i młodzieży z wadami postawy np.: płaskostopie, plecy okrągłe, plecy wklęsłe, odstające łopatki, skolioza, przodopochylenie miednicy, koślawe/szpotawe kolana itp. Świetny sposób na podtrzymanie efektów terapii indywidualnej, lepsza mobilizacja przez terapię w grupie, uaktywnianie i kształtowanie dobrych nawyków ruchowych.

Grupy do 6-ciu osób.

Masaż Shantali

Masaż niemowlęcia wykonujemy zwykle, gdy dziecko ma różnego rodzaju zaburzenia w rozwoju psychoruchowym. Ale warto pamiętać, że masaż można też stosować dla wzmocnienia więzi rodziców czy opiekunów z dzieckiem. Dla pobudzenia jego rozwoju, okazywania w ten sposób akceptacji i miłości. Nie od dziś wiadomo że dzieci częściej dotykane lepiej rosną i rozwijają się. W kulturach wschodnich dzieci są masowane niemalże od urodzenia a sama sztuka masażu przekazywana jest często z pokolenia na pokolenie.

Jednym z masaży, którego może się nauczyć każda mama i każdy tata jest masaż metodą Shantala. Jest to masaż który pochodzi z Indii. Jest tradycyjną sztuką masażu dzieci z opóźnieniem psychoruchowym czy porażeniem mózgowym, profilaktycznie stosowany również u dzieci prawidłowo rozwijających się.

Masaż ten korzystnie działa na cały organizm niemowlęcia pobudzając funkcjonowanie najważniejszych organów i układów :

  • pozytywnie wpływa na stan skóry - między innymi zmniejsza częstość występowania alergii,
  • dotlenia, polepsza krążenie w nóżkach i rączkach dziecka dzięki czemu stają się one cieplejsze,
  • poprawia trawienie, oddawanie gazów (co jest szczególnie pomocne u niemowląt cierpiących na kolki)
  • pobudza układ limfatyczny, odgrywający ważną rolę w kształtowaniu odporności.
  • uwalnia napięcia w poszczególnych częściach ciała.

Masaż Shantala sprzyja nawiązaniu bardzo bezpośredniego, zarówno fizycznego, jak i uczuciowego, kontaktu z dzieckiem. Uspokaja maluszka, rozluźnia, zmniejszając niepokój i napięcie. Przyspiesza rozwój ruchowy, psychiczny i emocjonalny. Masowane dzieci mają większą akceptację siebie, są ufniejsze i bardziej pogodne.

źródło: www.maluchy.pl

Terapia Integracji Sensorycznej

Dla dzieci i młodzieży:

  • z objawami nadwrażliwości lub podwrażliwości sensorycznej (niepewność grawitacyjna, nadpobudliwość ruchowa, nadwrażliwość dotykowa, obniżone napięcie mięśniowe, tzw. niezgrabność ruchowa)
  • z problemami z koordynacją ruchową i wzrokowo-ruchową, orientacją w przestrzeni, planowaniem motorycznym
  • z ADHD
  • z problemami (dojrzałość szkolna, problemy z koncentracją i uczeniem się)

Terapia Niemowląt

Wczesna interwencja w terapii niemowląt, obejmująca:

  • instruktaż pielęgnacji i ćwiczeń dla rodziców
  • ćwiczenia wspomagające prawidłowy rozwój
  • terapia w zaburzonym rozwoju dziecka
  • konsultacje, porady
  • masaż Shantali

Dla kogo?

Dla niemowląt z tzw. grupy ryzyka:

  • powikłania w czasie ciąży
  • trudny poród
  • choroba matki w czasie ciąży
  • niska punktacja w skali Apgar
  • wcześniactwo
  • przedłużająca się żółtaczka fizjologiczna
  • stwierdzona asymetria u noworodka

Dla niemowląt z zaburzeniami napięcia mięśniowego (np. brak kontroli głowy, opóźnione osiaganie kolejnych etapów rozwoju ruchowego, nadmierna aktywność wyprostna itp.)

Dla niemowląt z ułożeniowym zniekształceniem stóp, kręczem szyi itp.

Dla niemowląt z zaburzeniami neurologicznymi, chorobami genetycznymi


  

Responsive Free Joomla template by L.THEME